| 1 | 1 | Verstrekken of verkrijgen van feitelijke gegevens. (1)
| Verstrekken of verkrijgen van feitelijke gegevens (éénrichtingsverkeer). Er is in zeer beperkte mate sprake van interactie. |
| 2 | 2 | Verkrijgen van informatie ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden of het toelichten van gegevens aan derden. (2)
| Een actief, interactief, proces van vraag en antwoord, gericht op het verkrijgen van informatie en kennis die nodig is ten behoeve van de voortgang van de werkzaamheden. |
| 3 | 3 | Verkrijgen van afstemming over de wijze van toepassing van regelgeving, de uitvoering van beleid, onderwijsprogrammering of de werkwijzen bij te leveren diensten. (3)
| Verkrijgen van afstemming. Draagvlak voor bijvoorbeeld de toepassing van regelgeving, de uitvoering van beleid, de verzorging van onderwijs, vakoverstijgende projecten, de afstemming met collega's, hulpverleners en deskundigen, en/of het voorafgaand en het vervolgonderwijs e.d. is aanwezig. |
| 4 | 4 | Verwerven van draagvlak voor de ontwikkeling en de implementatie van beleid, onderwijsprogrammering, onderwijsconcepten, -methoden en -technieken, nieuwe ideeën, werkmethoden en technieken. (4)
| Een gemeenschappelijke basis moet worden gecreëerd voor de ontwikkeling en implementatie van beleid, nieuwe (innovatieve)ideeën, werkmethoden, concepten, en technieken en controversieel liggende onderwerpen en/of maatregelen buiten het/de eigen onderwijsteam/sectie/afdeling/sector/opleiding en bij externe instanties waarbij standpunten van de onderwijsinstelling worden uitgedragen. |
| 5 | 5 | Richtinggevend beïnvloeden van ambtelijke, politieke of maatschappelijke bestuurders bij de formulering van strategische beleidsconcepten, of het richtinggevend beïnvloeden van strategische beleidsconcepten voor een scholengemeenschap. (5)
| Er wordt een 5 gescoord bij de functie van directeur van een scholengemeenschap, die ambtelijke, politieke of maatschappelijke bestuurders richtinggevend beïnvloedt bij de formulering van strategische beleidsconcepten op landelijk, regionaal of grootstedelijk niveau. |